Strict Standards: Non-static method p_archive::print_article_container() should not be called statically in /usr/home/ii/domains/tulipanki.pl/public_html/.cms/page/page.article.php on line 203
Strict Standards: Non-static method p_archive::print_article_item() should not be called statically in /usr/home/ii/domains/tulipanki.pl/public_html/.cms/page/page.article.php on line 189
22 marca 2025
Wytyczne dla użytkowników prądu na działkach
Załącznik do uchwały nr 33/2002 KR PZD z dnia 22 marca 2002 r.
Dotychczasowa praktyka wykazała, iż kwestia korzystania z energii elektrycznej w ogrodach jest jednym z bardziej skomplikowanych problemów związanych z ich funkcjonowaniem. W związku powyższym, Prezydium Krajowej Rady PZD uznało za zasadne opracowanie generalnych założeń, na których powinny zostać oparte działania organów ogrodów przy wypełnianiu uprawnień - ale i obowiązków, nałożonych na nie w § 101 regulaminu ROD. Pozwoli to na stworzenie bardziej jasnych reguł, które usprawnią funkcjonowanie ROD i pomogą uniknąć konfliktów na tym tle w przyszłości.
1. Podłączenie do sieci i korzystanie z energii elektrycznej w ROD
- Korzystanie z energii elektrycznej na działce możliwe jest poprzez podłączenie do sieci ogólnoogrodowej za zgodą zarządu ROD, którego dokonuje osoba upoważniona.
- Energia elektryczna na działce może być wykorzystywana jedynie do celów wynikających z charakteru działki określonego w statucie PZD i regulaminie ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku. W celu szczegółowego określenia praw i obowiązków działkowca z tytułu korzystania z energii na działce, zarząd ROD może wprowadzić umowę regulującą stosunki w tym zakresie.
- Wykorzystywanie energii do celów innych niż wymienione w pkt. 1, a zwłaszcza do celów zarobkowych, stanowi przesłankę do zablokowania dostaw energii przez zarząd ROD.
- Zgoda zarządu ROD na podłączenie do sieci energetycznej może być uzależniona od uregulowania wszelkich zobowiązań ciążących na działkowcu w stosunku do ROD.
- Rozpoczęcie dostaw energii powinno być poprzedzone przeglądem i akceptacją indywidualnego podłączenia przez elektryka ogrodowego.
2. Rozliczanie zużycia energii
- Rozliczanie energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje wg. ceny za 1 kWh stosowanej przez zewnętrznego dostawcę energii w chwili dokonywania wpłaty przez działkowca.
- Opłaty wnoszone przez działkowców z tytułu korzystania z energii elektrycznej ustalane są na podstawie wskazań indywidualnych podliczników. Zasady na jakich dokonywany będzie odczyt podliczników ustala zarząd ROD.
- Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zużytej energii albo opłaty energetycznej może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii przez zarząd ROD. Długość opóźnienia stanowiącego przesłankę do odcięcia dostaw powinna wynikać z uchwały walnego zebrania członków ROD.
3. Opłata energetyczna
- Wprowadza się pojęcie opłaty energetycznej.
- Przez pojęcie opłaty energetycznej należy rozumieć opłatę corocznie uchwalaną przez walne zebranie członków ROD, na uzasadniony wniosek zarządu ROD, przeznaczoną na pokrycie kosztów związanych z eksploatacją sieci ogólnoogrodowej.
- Opłata energetyczna przeznaczona jest w szczególności na pokrycie: strat powstających w trakcie przesyłu energii wewnątrz ogrodu, opłaty abonamentowej i składnika stałego stawki sieciowej zawartych w rachunku wystawianym przez zakład energetyczny ogrodowi oraz innych obciążeń związanych z zarządzaniem siecią.
- Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego - w szczególności strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego a sumą wskazań wszystkich podliczników do niego podłączonych. Dane te powinny być podstawą uzasadnienia wniosku, o którym mowa w pkt. 2. 5. Przy ustalaniu opłaty energetycznej należy uwzględnić nadwyżki lub niedobory z zeszłego roku. W przypadku wystąpienia nadwyżki nie można przeznaczyć jej na cele inne niż obniżenie opłaty energetycznej w roku kolejnym oraz na nakłady na sieć ogólnoogrodową.
4. NadzÓr i konserwacja sieci energetycznej
- Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej należy do zadań zarządu ROD, który w tym zakresie powinien współdziałać z osobą posiadającą kwalifikacje do eksploatacji sieci zgodnie z wymogami przewidzianymi w ogólnie obowiązujących przepisach. W tym celu zarząd ROD może zaangażować osobę z poza członków ROD. Kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje powinny być złożone do zarządu ROD.
- Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólnoogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z ogólnej opłaty przeznaczonej na funkcjonowanie ogrodu.
- Do zadań elektryka należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólnoogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właściwym oznakowaniem.
- Zarząd ROD może powołać komisję energetyczną, do której kompetencji należy w szczególności:
- zapobieganie nielegalnemu poborowi energii elektrycznej
- współpraca z działkowcami w zakresie związanym z korzystaniem z energii elektrycznej,
- rozwiązywanie sporów związanych z wykorzystywaniem energii elektrycznej,
- nadzór nad pracą elektryka.
- W przypadku nie powołania komisji energetycznej, jej funkcje pełni zespół powoływany doraźnie z grona członków zarządu ROD.
5. Tryb przeprowadzenia kontroli
- W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia stanu technicznego sieci lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez użytkownika działki, komisja energetyczna może przeprowadzić kontrolę sieci na indywidualnej działce.
- Kontrola przeprowadzana jest przez komisję energetyczną przy współudziale osoby, o której mowa w ust. 4 pkt 1.
- Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystania energii, ogólny stan sieci - zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa, oraz funkcjonowanie i stan podlicznika.
- W trakcie przeprowadzenia kontroli musi być obecny użytkownik działki lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.
- Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji energetycznej oraz elektryka i użytkownika działki lub reprezentującą go osobę. Protokół przedstawiany jest zarządowi ROD.
- W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w pkt 5 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.
- Bezpodstawne uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przez użytkownika działki może być przesłanką do zastosowania kar statutowych albo zablokowania dostaw energii.
- W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli całości sieci energetycznej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli komisja energetyczna sporządza protokół, w którym zawiera dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji energetycznej protokół przedkładany jest zarządowi ROD.
6. Nielegalny pobór energii
Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:
- podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem podlicznika,
- ingerencję w funkcjonowanie podlicznika, która wpływa na wskazanie ilości zużycia energii.
7. Modernizacja istniejącej sieci energetycznej
- Zarząd ROD jest zobowiązany do inicjowania zmian, skierowanych na poprawę stanu sieci pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników zgodnie z obowiązującymi normami oraz uniemożliwienia nielegalnego poboru energii. W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD powinien dążyć do wymiany sieci ogólnoogrodowej.
- W przypadku tworzenia nowej sieci w ogrodzie, podłączenia nowych użytkowników lub modernizacji sieci, podlicznik powinien zostać umieszczony w skrzynce poza altaną w miejscu dostępnym dla osób zajmujących się nadzorem nad siecią, a bezpieczniki mogą być zlokalizowane w poszczególnych altanach.
- Nowotworzona sieć ogólnoogrodowa powinna być prowadzona pod ziemią i zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności dotyczącymi norm bezpieczeństwa.
- Podliczniki, na podstawie których dokonywane są rozliczenia z poszczególnymi działkowcami, powinny być zaplombowane oraz zaopatrzone w atest wymagany powszechnie obowiązującymi przepisami.
- Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie podlicznika i sieci ogólnoogrodowej. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe jedynie za zgodą osób odpowiedzialnych za nadzór nad siecią ogólnoogrodową. Zerwanie plomby na liczniku może stanowić przesłankę zastosowania w stosunku do winnego tego zdarzenia działkowca kar przewidzianych w § 30 statutu PZD.
8. Indywidualne Umowy Z Dostwacą Energii
- W ogrodach, w których nie stworzono sieci ogólnoogrodowej lub w których stan sieci ogólnoogrodowej to umożliwia, walne zebranie członków ROD na wniosek zarządu ROD, może podjąć uchwałę o wprowadzeniu indywidualnych rozliczeń pomiędzy poszczególnymi działkowcami a zakładem dostarczającym energię elektryczną na podstawie indywidualnych umów.
- Wprowadzenie rozliczeń na podstawie indywidualnych umów zalecane jest w szczególności w nowotworzonych ogrodach.
- W ogrodzie, w którym przyjęto rozwiązanie przewidziane w pkt 1 i 2 przebieg sieci wewnątrz ogrodu, jej parametry i warunki indywidualnych podłączeń zarząd ROD powinien uzgodnić z zakładem energetycznym, tak aby w przyszłości istniała możliwość dokonania podłączenia kolejnych działek.
- Na terenie jednego ogrodu nie mogą jednocześnie funkcjonować systemy oparte o podliczniki i indywidualne umowy z zakładami dostarczającymi energię elektryczną.
9. Czasowe wyłączenie energii elektrycznej w ROD
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności związanych ze stanem technicznym sieci, niemożliwością zapobieżenia kradzieżom prądu, bezpieczeństwem ogrodu lub z upoważnienia zawartego w uchwale walnego zebrania członków ROD, zarząd ROD może podjąć decyzję o czasowym wyłączeniu energii elektrycznej w ROD w okresie jesienno - zimowym. Uchwała w tej sprawie powinna być szczegółowo uzasadniona.
10. Umowy ROD z zakładem energetycznym
- Zarząd ROD zawierając z zakładem energetycznym umowę o dostarczanie energii elektrycznej powinien dążyć do zastosowania taryfy przewidzianej dla gospodarstw domowych.
- Zgłaszając zakładowi energetycznemu zapotrzebowanie mocy, które stanowi podstawę do warunków zawieranej umowy, zarząd ROD powinien uwzględniać rzeczywiste zapotrzebowanie występujące w ogrodzie.
Warszawa, dnia 22 marca 2002 r
Prezydium Krajowej Rady PZD
Załącznik do uchwały nr 69 /99 Prezydium Krajowej Rady PZD
z dnia 28 października. 1999 r.
Instrukcja planowania i realizacji inwestycji i remontów w rodzinnych ogrodach działkowych
I. Przepisy wstępne
- Inwestorem zadania inwestycyjnego lub remontowego jest:
- zarząd ROD w istniejącym rodzinnym ogrodzie działkowym,
- prezydium okręgowego zarządu PZD w przypadku:
- zakładania nowego rodzinnego ogrodu działkowego,
- odtwarzania przez Związek ogrodu zastępczego, zgodnie z uchwałą nr 11/96 Prezydium Krajowej Rady PZD w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych oraz czasowego zajęcia terenu,
- zarząd ROD w przypadku odtwarzania częci ogrodu, gdy prezydium okręgowego zarządu PZD - w drodze uchwały - sceduje swoje uprawnienia i obowiązki inwestora na zarząd ROD. Okręgowy zarząd zachowuje w takim przypadku prawo kontroli nadzoru nad realizacją zadania i rozliczeniami finansowymi w zakresie realizacji zadania.
- Wyrażenie zgody na realizację przez zarząd ROD zadania inwestycyjnego lub remontowego należy do prezydium okręgowego zarządu PZD.
- Nadzór nad realizacją inwestycji lub remontów w rodzinnych ogrodach działkowych sprawuje prezydium okręgowego zarządu PZD.
- Podejmowanie realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego przez zarząd ROD bez uzyskania zgody prezydium okręgowego zarządu PZD jest zabronione i podlega sankcjom oraz odpowiedzialnoci przewidzianymi przepisami związkowymi i ogólnie obowiązującymi w tym zakresie.
II. Planowanie inwestycji i remontów w rodzinnym ogrodzie działkowym
- Zakres potrzeb inwestycyjnych i remontowych oraz przewidywany koszt prac określa zarząd ROD i przedstawia stosowny wniosek na walnym zebraniu członków ROD.
- Wniosek zarządu ROD winien obejmować, w szczególności:
- rodzaj zadania inwestycyjnego lub remontowego, sposób i termin jego wykonania oraz przewidywany koszt zadania wraz z materiałami uzasadniającymi jego wysokość,
- źródła finansowania zadania inwestycyjnego i remontowego.
- Walne zebranie członków ROD zatwierdzając wniosek zarządu ROD w sprawie inwestycji i remontów podejmuje uchwałę, w której określa rodzaj zadania inwestycyjnego lub remontowego ze wskazaniem partycypacji finansowej członków ogrodu działkowego w kosztach oraz zakresu prac społecznie użytecznych w projektowanym zadaniu.
- Wniosek o wyrażenie zgody na realizację zadania oraz włączenie go do planu inwestycji i remontów wraz z uchwałą, o której mowa w pkt. 3, zarząd ROD składa do okręgowego zarządu PZD w terminie do 30 czerwca każdego roku.
- Do uchwały, załącza się informację o pełnym zabezpieczeniu finansowym, w tym:
- wysokości zgromadzonych środków własnych na realizację zadania inwestycyjnego lub remontowego,
- możliwościach wykonawczych zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem gospodarczym,
- możliwościach pozyskania dotacji lub wpłat od sponsorów na realizację zadania inwestycyjnego lub remontowego.
- Bieżące konserwacje budynków i budowli nie wymagają zastosowania zasad określonych w rozdziale II pkt. 1 - 3.
III. Finansowanie inwestycji i remontów
- 1. Zadania inwestycyjne i remontowe ROD realizowane są przy udziale:
- pracy społecznie użytecznej członków ROD,
- środkow własnych rodzinnego ogrodu działkowego zgromadzonych na Fundudszu Rozwoju ROD,
- środków stanowiących partycypację finansowaą członków ROD w kosztach zadania,
- dotacji i pomocy rzeczowej samorządow lokalnych oraz darowizn sponsorów.
- W przypadku odtwarzania przez okręgowy zarząd PZD ogrodu zastępczego za zlikwidowany w całości lub części ogród działkowy finansowanie zadań inwestycyjnych obciąża Fundusz Rozwoju ROD okręgowego zarządu zgodnie z uchwałą nr 24/97 Prezydium Krajowej Rady PZD w sprawie przeznaczenia i rozliczenia rodków finansowych pochodzących z likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych.
- Zadania inwestycyjne w nowo zakładanym rodzinnym ogrodzie działkowym realizowane są przy udziale:
- pracy społecznie użytecznej członków ROD,
- wpłat z opłaty inwestycyjnej wnoszonej przez przyszłych użytkowników działek,
- środków Funduszu Rozwoju ROD okręgowego zarządu PZD,
- dotacji, pomocy rzeczowej samorządów lokalnych oraz darowizn sponsorów.
IV. Przygotowanie do realizacji inwestycji i remontów
- Zadania inwestycyjne lub remontowe wymagające pozwolenia na budowę:
- W przypadku zadania inwestycyjnego lub remontowego wymagającego pozwolenia na budowę podstawową do podjęcia prac projektowo - kosztorysowych zadania jest uzyskanie decyzji urzędu miasta i gminy o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji, okrelonej w pkt. 1.1. należy do obowiązków inwestora.
- Po opracowaniu dokumentacji projektowo - kosztorysowej i po uzyskaniu wymaganych uzgodnień inwestor składa wniosek do urzędu miasta lub gminy o pozwolenie na budowę.
- Do wniosku inwestor obowiązany jest załączyć dokumenty wymagane przepisami art. 33 ust. 2 ustawy prawo budowlane.
- Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót określa art. 41 ustawy prawo budowlane.
- Zadanie inwestycyjne lub remontowe nie wymagające pozwolenia na budowę:
- W przypadku zadania inwestycyjnego lub remontowego nie wymagającego pozwolenia na budowę podstawą do podjęcia prac jest zgłoszenie właciwemu organowi miasta lub gminy.
- Zgłoszenie należy dokonać przynajmniej na 30 dni przed rozpoczęciem prac budowlanych.
- Do zgłoszenia należy dołączyć odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia wymagane odrębnymi przepisami.
- Do wykonania zadania inwestor może przystąpić, jeśli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właciwy organ nie wniesie sprzeciwu.
- W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem gospodarczym inwestor wyznacza kierownika budowy lub robót posiadającego uprawnienia budowlane w okrelonej specjalnoci.
V. Wybór wykonawcy przy realizacji inwestycji systemem zleconym
- W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem zleconym, którego wartość nie przekracza 30 000 zł, inwestor zobowiązany jest do wyboru wykonawcy na drodze konkursu ofert.
- Informacja o konkursie winna być wywieszona dodatkowo na terenie ogrodu.
- Rozpisanie konkursu może być poprzedzone rokowaniami wstępnymi.
- Wyboru wykonawcy dokonuje się na podstawie złożonych porównywalnych ofert przez minimum trzech wykonawców.
- Kryteria wyboru muszą byc dla wszystkich oferentów jednakowe.
- Do kryteriów wyboru wykonawcy należą, w szczególności: terminy wykonania zadania, cena, warunki gwarancji i rękojmi.
- Przy wartości zadania powyżej 30 000 zł wybór oferenta następuje na podstawie przetargu pisemnego.
- W ogłoszeniu przetargu lub zaproszeniu do uczestnictwa w przetargu zamawiający winien określić co najmniej: przedmiot zamówienia - w tym również przedmiary i warunki techniczne, miejsce i czas realizacji oraz warunki przetargu.
- Ogłoszenie dodatkowe winno być wywieszone w miejscu ogólnie dostępnym na terenie ogrodu.
- Organizator przetargu może zamknąć przetarg bez wyb rania którejkolwiek z ofert, w przypadku złożenia takiego zastrzeżenia w ogłoszeniu.
- W przypadku złożenia oferty przez jednego oferenta przetarg unieważnia się.
- Konkurs ofert lub przetarg przeprowadza minimum trzyosobowa komisja powołana przez inwestora.
- W skład komisji musi wchodzić przynajmniej jeden przedstawiciel komisji rewizyjnej.
- Z konkursu ofert lub przetargu sporządza się protokół, który podlega zatwierdzeniu przez:
- zarząd ROD, gdy jest inwestorem,
- prezydium okręgowego zarządu, gdy jest inwestorem.
- Organizujący przetarg lub konkurs ofert ma obowiązek powiadomienia uczestników przetargu o jego wyniku lub zamknięciu przetargu bez dokonania wyboru.
- W każdym przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem zleconym musi być zawarta przez inwestora umowa z wykonawcą.
- Umowę w imieniu inwestora podpisują każdorazowo dwie upoważnione osoby.
- Inwestycje i remonty finansowe w całości lub części ze środków publicznych nakładają na inwestora obowiązki określone w ustawie o zamówieniach publicznych oraz wydanych do niej aktów wykonawczych.
Rozpoczęcie i realizacja inwestycji i remontów
- Zadanie inwestycyjne lub remontowe może być rozpoczęte w przypadku:
- uzyskania zgody prezydium okręgowego zarządu PZD, o której mowa w rozdz. I pkt. 2,
- uzyskania pozwolenia na budowę dla obiektów budowlanych, do których realizacji jest ona wymagana (rozdz. III pkt. 2),
- pełnego zabezpieczenia finansowego.
- Podczas realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego przez wykonawcę inwestor może powołać inspektora nadzoru, który w imieniu inwestora dokonuje systematycznych kontroli, sprawdzając zgodność wykonywanych robót z dokumentacją projektową i sztuką budowlaną.
- Realizacja zadania inwestycyjnego lub remontowego i przekazywania go do eksploatacji zwołuje inwestor na podstawie zgłoszenia wykonawcy.
- Z odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego sporządzany jest protokół.
- Protokół odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego winien określać rodzaj zadania, zakres robót, jakość ich wykonania, usterki i termin ich usunięcia oraz okres gwarancji (przy zadaniach zleconych).
- Do odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego wykonawca zobowiązany jest do przygotowania odpowiednich dokumentów, a w szczególności:
- dokumentacji projektowej powykonawczej z naniesionymi zmianami dokonanymi w trakcie realizacji zadania,
- rozliczenia ilościowego i wartościowego zużytych materiałów,
- kosztorysu powykonawczego zgodnego z umową waraz z obmiarem robót,
- powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej w przypadku instalacji sieci podziemnej,
- oświadczenia kierownika budowy lub robót o wykonaniu zadania zgodnie ze sztuką budowlaną.
- W komisji odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego uczestniczą:
- przedstawiciele inwestora,
- przedstawiciel wykonawcy, kierownik budowy lub robót.
- Użytkowanie obiektu, w przypadku którego wymagane było pozwolenie na budowę, możliwe jest po zawiadomieniu właściwego organu miasta lub gminy o zakończeniu budowy i jeśli organ ten w terminie 14 dni od zawiadomienia nie zgłosił sprzeciwu.
- Inwestor obowiązany jest do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu, gdy właciwy organ:
- dd. nałożył taki obowiązek w pozwoleniu na budowę,
- stwierdził wykonanie obiektu niezgodnie z warunkami pozwolenia na budowę,
- wydał decyzję o konieczności dokonania zmian lub przeróbek.
VII. Wycena zakończonych zadań inwestycyjnych lub remontowych
- Każde zadanie inwestycyjne lub remontowe winno być ostatecznie wycenione i rozliczone finansowo i materiałowo w ciągu jednego miesiąca od daty protokołu przekazania zadania do eksploatacji.
- Wycena zadania inwestycyjnego lub remontowego musi uwzględnić wszystkie poniesione koszty.
- Dowody księgowe dotyczące zadania inwestycyjnego lub remontowego muszą spełniać wymogi ustawy o rachunkowoci oraz zasady stosowane przy opracowywaniu dokumentów księgowych zgodnie z Zakładowym Planem Kont PZD.
- Zakończone zadanie inwestycyjne lub remontowe podlega wyksięgowaniu z konta "inwestycje w toku" pod datą protokoloarnego przekazania zadania do eksploatacji.
- Zadanie inwestycyjne po ostatecznej wycenie podlega wpisowi na majątek Związku, jako środek trwały, na podstawie wystawionego dokumentu "OT".
- Zadanie remontowe po ostatecznej wycenie na podstawie wystawionego dokumentu "OT" zwiększa wartośćśrodka trwałego wpisanego na majątek Związku.
- Zgodnie z ustawą o rachunkowości dokumenty finansowe dotyczące zrealizowanego zadania inwestycyjnego i remontowego winny być przechowywane przez okres 5 lat, a w przypadku inwestycji wieloletniej przez okres 5 lat licząc od początku roku następnego po roku obrachunkowym, na którym zadanie to zostało zakończone.
VIII. Wykaz aktów prawnych
Przepisy ogólne:
- Ustawa z dnia 24 pażdziernika 1974 r. - prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych.
- Ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jedolity - Dz. U. Nr 119, poz. 773 z 1998 r.).
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane (Dz. U.. Nr 99, poz. 414 z 1994 r., zmiany: Dz. U. Nr 100 z 1996 r., poz. 465, Nr 106 poz. 496, Nr 146 poz. 680; z 1997 r. Nr 88 poz. 554, Nr 111 poz. 726; z 1998 r. - Nr 106 poz. 668; z 1999 r. Nr 41 poz. 412, Nr 49 poz. 483).
- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z 1994 r.).
- Zarządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i B udownictwa z dnia 15 grudnia 1994 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji wymagane jest ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (MP Nr 2 z 1995 r.).
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 z późniejszymi zmianami).
Przepisy związkowe:
- Statut Polskiego Związku Działkowców.
- Zakładowy Plan Kont PZD.
- Uchwała nr 92/2007 Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 16 maja 2007 r. w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych oraz czasowego zajęcia terenu
- Uchwała Nr 132/2007 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 22 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych oraz czasowego zajęcia terenu.
- Uchwała nr 24/97 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 18 czerwca 1997 r. w sprawie przeznaczenia i rozliczania środków finansowych pochodzących z likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych.
PREZYDIUM KRAJOWEJ RADY PZD
Warszawa, dnia 28 października 1999 r.
Strict Standards: Non-static method p_archive::get_image_list() should not be called statically in /usr/home/ii/domains/tulipanki.pl/public_html/.cms/page/page.article.php on line 148